Beleznay Éva  2001. szeptember 13.
 

A World Trade Center szerkezete - miért omlott össze?

 

A "tökéletes" mérnöki szerkezet a nagy sérülésnek és a tűznek nem tudott ellenállni.

A World Trade Center felhőkarcolói (424 méter és 422 méter magas, 110 emelet, mintegy 900 ezer m2 alapterület) a délkelet Manhattan hét épületes épületegyüttesének meghatározó épületei voltak. Építésze Minoru Yamasaki, statikus tervezői John Skilling és Leslie Robertson (Worthington, Skilling, Helle and Jackson) voltak. Az alapkövet 1966-ban rakták le, majd 1970-ben megnyitották a felhőkarcolókat, de az épületegyüttest csak 1974-re fejezték be. A beruházás költsége 750 millió dollár volt, ez mai áron 2 milliárd dollár.

Az ilyen méretű felhőkarcolók statikai és építészeti kialakításánál nemcsak a nagy önsúllyal, hanem a nagy szélhatással is számolni kell. A tervezők a 65m x 65m-es négyzetes torony stabilitását így nemcsak a szokásos központi acélvázas magszerkezettel, hanem a külső fal különleges kialakításával biztosították. A homlokzat 44 cm-es zárt szelvényű acél oszlopai 54 cm távolságban egymástól egy teherhordó falat képeztek. A két függőleges tartószerkezet (külső vázszerkezet és a belső mag) között nem voltak további oszlopok (egyes emeleteken négyezer négyzetméteres nyitott irodaterek is létesültek), tartógerendák továbbították a födémek és falak súlyát a függőleges szerkezetekre.

A repülőgépek az épületeket a 70. és a 80. emelet közt találták el. A 757-es repülőgép szárnyszélessége 38,5 méter, hossza 48 méter, súlya 100 tonna. A 767-es még ennél is nagyobb: 48,4 méteres szárnyfesztáv, 49,3 méteres hossz és akár 200 tonnát is eléri a súlya. Ezek behatolása következtében a külső falszerkezet, amely a súly nagy részét tartotta, kritikusan megsérült mindkét épületnél. A második gép - a videofelvételeken tisztán láthatóan - egészen áthatolt, így a belső magot is szétzúzta. Feltehetően a másik épületnél is ugyan ez történhetett. A strukturális gyengülést fokozta az is, hogy a lángok és az égő gázolaj nagy hőhatására (becslések szerint 1100 fokot is elérhette) az acél megpuhult, az oszlopok elmozdultak és megroggyantak. Amikor a felső szinten megindult az omlás (egy födém súlya 2700 tonna), óriási erőt jelentett a meggyengült tartószerkezetre, és a zuhanását a csomópontok és a tartószerkezetek már nem bírták megtartani...

<< Vissza